دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

تهیه ماتریس CPM برای یک شرکت قطعه ساز

چهارشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۲۸ ق.ظ

تجزیه وتحلیل محیط داخلی سازمان وتهیه ماتریس عوامل داخلی CPM

برای تجزیه وتحلیل محیط داخلی شرکت ما باید مجموعه ای از قابلیت ها و توانمندی های خود را لیست کنیم، برای این منظور ابتدا محورهای کلیدی دارای قابلیت را شناسایی کردیم، سپس قابلیت ها و محدودیت های هر محور را لیست کرده و اولویت بندی می کنیم و در آخر، لیستی از عوامل تعیین کننده موفقیت داخل شرکت تنظیم کرده و نسبت به رقبا بررسی و تحلیل می نماییم.

Competitive
Profile Matrix (CPM)

شرکت آروین خودرو

ماتریس بررسی رقابتی

 

نام شرکت3

نام شرکت 2

نام شرکت 1

 

جنوب پلاستیک

آذر موکت

آروین خودرو

ضریب

عوامل تعیین کننده موفقیت (critical success factor)

نمره

رتبه

نمره

رتبه

نمره

رتبه

0.1

2

0.1

2

0.15

3

0.05

تبلیغ

0.4

2

0.6

3

0.8

4

0.2

کیفیت محصول

0.2

1

0.4

2

0.6

3

0.2

قیمت رقابتی

0.3

3

0.3

3

0.3

3

0.1

مدیریت

0.4

2

0.8

4

0.8

4

0.2

وضع مالی

0.15

3

0.1

2

0.15

3

0.05

وفاداری مشتریان

0.2

2

0.2

2

0.2

2

0.1

گسترش بازار داخلی

0.1

1

0.2

2

0.4

4

0.1

سهم بازار

1.85

 

2.7

 

3.4

 

1

جمع

تهیه ماتریس عوامل داخلی     CPM

 شرکت آروین خودرو  در صنعت قطعات تزئینی خودرو در حال فعالیت می باشد.که در حال حاضر حدود 80% از سهم بازار را در اختیار دارد و مشتری دائم این شرکت : شرکتهای تامین قطعه، خودرو سازی و بازار قطعات یدکی می باشند و رقبای اصلی این شرکت، شرکتهایی هستند که جدول نیز آمده اند.  لذا  ماتریس بررسی رقابتی آن مانند آن چیزی است که جدول مشاهده می شود. که بنا بر آنچه  مشاهده می شود  وضعیت آروین -خودرو بهتراز رقبای خود است.وعدد بالاتری را کسب نموده است. نکته قابل تذکر دیگر تعویض آیتم گسترش بازار جهانی با گسترش بازار داخلی است زیرا در این صنعت فعلا صادرات قابل توجه ای وجود ندارد.

تهیه ماتریس ترکیبی عوامل داخلی و خارجی

   در این مرحله از محل تلاقی نمره عوامل داخلی و خارجی وضعیت استراتژیک شرکت مشخص می گردد


برای آنکه از نظر تمام اعضای تیم برای تکمیل این ماتریس استفاده شود از اعضا خواسته شد تا نظرات خود را از 1 تا 6 برای دو مولفه وضعیت رقابتی و رشد بازار بدهند و در نهایت از نظرات آنها میانگین گرفته شد که در ربع دوم قرار گرفتیم .     

 

لذا استراتژی هایی که برای این حالت پیشنهاد می شوند عبارتند از: 

1-توسعه بازار

 2-رسوخ در بازار

 3-توسعه محصول

 4-یکپارچگی افقی

5- واگذاری

6- انحلال

 که با توجه به ماتریس های قبلی 4 استراتژی اولی مناسبتربه نظرمی رسند.   


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۷
ملیکا عطار تبریزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی