دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

ماتریس BCG شرکت آروین خودرو

جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۱۱ ق.ظ

ماتریس مشاوره بوستون : BCG

ماتریس گروه مشاوره بوستون موسوم به BCG سرواژه عبارت Boston Consulting Group است. این ماتریس جزو اولین ماتریس های تدوین استراتژی در عرصه اقتصاد و برنامه ریزی به شمار می رود. این ماتریس اثر سرمایه گذاری در فعالیت های مختلف را بر جریان های نقدینگی و عواید آتی یک شرکت نشان می دهد.محور عمودی نرخ رشد صنعت را نشان می دهد و محور افقی سهم بازار نسبی هر فعالیت را نشان می دهد. نرخ رشد بازار روی محور عمودی، معیاری است که نماینده بلوغ و جذابیت صنعت می باشد. این مدل نمایانگرفعالیت های صنایع در حال رشد بعنوان جذاب ترین فرصت های سرمایه گذاری برای رشد آتی و سود آوری است.سهم نسبی بازار نماینده قدر رقابتی فعالیت ها در صنعت است.سهم نسبی بازار، از تقسیم سهم مطلق بازار بر حسب دلار یا مقدار بر سهم مطلق بازار رقیب پیشتاز در صنعت بدست می آید.اندازه دایره ای که نماینده هر فعالیت می باشد به حجم فروش آن بستگی دارد.

در هر یک از چهارخانه موجود در ماتریس رشد – سهم، نماینده نوع مختلف و متفاوتی است از فعالیت که استراتژی و الزامات منابع آن نیز مختلف می باشد.

علامت های سؤال فعالیت هایی که در صنایع برخوردار از رشد زیاد و سهم نسبی بازار کم انجام می شوند علامت سؤال یا بچه های شیطان نامیده می شوند. چنین فعالیت هایی هم برای توسعه و برای عقب نماندن از بازار به سرعت در حال رشد و هم برای انجام فعالیت های بازاریابی به منظور ایجاد سهم بازار و پیشگام و پیشتاز شدن در صنعت به مقادیر زیادی موجودی نقدی نیاز دارند.

ستاره های درخشان فعالیتی است که در صنعتی برخوردار از رشد زیاد، پیشگام می باشد. ستاره های درخشان برای تداوم موفقیت حیاتی اند.وقتی که صنعت آنها بالغ می شود، این فعالیت ها به تدریج به سمت ربع پائین  و راست ماتریس رشد – سهم حرکت می کنند و به فعالیت های از نوع گاوهای شیرده تبدیل می شوند. در کوتاه مدت سرمایه نقدی می طلبند و مصرف می کنند.

گاوهای شیرده فعالیت های برخوردار از سهم نسبی بازار زیاد و رشد بازار کم. آنها منابع اصلی ایجاد سود و نقدینگی در یک شرکت هستند.چنین فعالیت هایی به سرمایه گذاری بیشتری نیاز ندارند. بازارهایشان با ثبات است و جایگاه برتر و پیشگام انها از حیث سهم بازار، به معنی مزیت صرفه جویی در مقیاس و حاشیه سود بالاست.

سگ های هار فعالیت های برخوردار از سهم بازار اندک که در بازارهای نرخ با رشد کم انجام می شوند. گرچه مقداری نقدینگی  مصرف می کنند ام سود یا زیان نیز خلق می کنند.

سهم نسبی بازار :نسبت سهم بازار یک بخش در یک صنعت خاص به سهم بارزاری است که بزرگترین شرکت رقیب در همان صنعت دارد.

سهم نسبی بازار شرکت آروین خودرو با توجه به آنکه بزرگترین رقیبش شرکت بابل موکت است و بر اساس اطلاعات بدست آمده از واحد فروش آروین خودرو به شرح زیر است:

سهم بازار بزرگترین رقیب/سهم بازار محصول=سهم بازار

که با توجه به اینکه 80% سهم بازار متعلق به آروین خورو است این عدد همان برابر 0.8 خواهد شد.

نتیجه تحلیل:

باتوجه به تحلیل های  انجام شده ما در در قسمت گاوهای شیرده قرار گرفتیم لذا در این حالت واحدهایی با رشد کم و سهم بازار زیاد مواجه هستیم که سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارند.واستراتژی های مورد استفاده در این قسمت به شرح   زیراست .

توسعه محصول یا استراتژی های همگون،ولی چنانچه این واحد ها ضعیف شوند بایستی درصدد کاهش هزینه ها یا فروش آنها اقدام نمود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۹
ملیکا عطار تبریزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی