دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

ماتریس QSPM

شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۲ ق.ظ

ماتریس QSPM

QSPM برای مقایسه و اولویت بندی عوامل کلیدی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و این احتمال را کاهش می دهد که این عوامل نادیده گرفته شوند یا به طور نامناسب وزن داده شوند. به کارگیری QSPM در صنعت قطعه سازی  که به صورت مطالعه موردی در شرکت آروین خودرو انجام شده است. و می تواند نقطه عطفی برای شناسایی مشکلات فعلی این صنعت در کشور باشد و استراتژی کلی برای کسب و کار آینده فراهم سازد تا در شرایطی بهتر از رقبا قرار گیرد.


استراتژی

عوامل تعیین کننده موفقیت

 

رسوخ در بازار

توسعه بازار

تنوع همگون

 ضریب مطلوبیت  کلی

ضریب مطلوبیت

ضریب مطلوبیت کلی

ضریب مطلوبیت

ضریب مطلوبیت کلی

ضریب مطلوبیت

ضریب

فرصت

کد

0/069

3

0/046

2

0/046

2

0/023

وجود حمایت دولتی از صنعت خودرو - صنعت رو به رشد

O1

0/097

4

0/024

1

0/072

3

0/024

یکسان بودن محصولات به لحاظ تکنولوژی

O2

0/070

3

0/094

4

0/070

3

0/023

بازار ورود رقبای خارجی بسته است (دولتی و مزیت تولید داخل)

O3

0/054

3

0/036

2

0/018

1

0/018

مشتری دارای توان مالی بالا است

O4

0/069

4

0/069

4

0/051

3

0/017

امکان صادرات برای قطعات تولیدی شرکت و رویکرد افزایش صادرات خودرو و قطعات خودرو در افق 1404 صنعت

O5

0/079

4

0/020

1

0/079

4

0/020

رویکرد تنوع و توسعه محصول نزد مشتریان

O6

0/112

4

0/056

2

0/084

3

0/028

وجود قطعات تریم در لیست حذف از پک (لیست 16%)

O7

0/074

3

0/074

3

0/074

3

0/025

تنوع زیاد در محصولات تزئینی و تکمیلی خودرو

O8

0/070

3

0/047

2

0/023

1

0/023

تمایل خودرو سازان داخلی به همکاری با قطعه سازان نزدیک

O9

0

3

0/093

4

0/023

1

0/023

وجود تولید کنندگان عمده مواد اولیه مورد نیاز صنعت تریم و قطعات تکمیلی در کشور

O10

0/046

2

0/069

3

0/046

2

0/023

اولویت خودرو سازان به توسعه همکاری با تامین کنندگان معتبر

O11

0/000

0/000

0/000

تهدید

کد

0/050

2

0/100

4

0/050

2

0/025

محدود بودن بازار داخلی به دو خودرو ساز اصلی و کم مصرف بودن قطعات تولیدی در بازار قطعات یدکی

T1

0/180

4

0/180

4

0/180

4

0/045

رقبای فعلی امکان توسعه سبد محصولی را دارند

T2

0/110

4

0/055

2

0/028

1

0/028

قدرت بالای چانه زنی تامین کنندگان

T3

0/108

4

0/108

4

0/108

4

0/027

قدرت بالای چانه زنی مشتریان

T4

0/113

4

0/056

2

0/056

2

0/028

وجود تحریم های بین المللی

T5

0/085

3

0/085

3

0/028

1

0/028

سیاست تثبیت قیمت های خودرو ساز و افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی

T6

0/109

4

0/109

4

0/109

4

0/027

سیاست  ایجاد سورس و تقسیم بازار توسط مشتریان

T7

0/065

3

0/087

4

0/022

1

0/022

وجود استاندارد های قوی برای مشتریان صادراتی

T8

0/085

4

0/085

4

0/043

2

0/021

احتمال تغییر سیاست های دولتی ( کاهش تعرفه ها ، افزایش واردات)

T9

0/072

3

0/072

3

0/024

1

0/024

عدم حمایت دولت از قطعه سازان

T10

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۰
ملیکا عطار تبریزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی