دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

چرخه عمر محصول

سه شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴ ب.ظ

چرخه عمر محصول

نمودار چرخه عمر محصول نشان دهنده مراحل مختلف زندگی محصول است. به طور کلی در طول حیات هر محصول 4 مرحله وجود دارد. این مراحل عبارتند از :

1.      مرحله معرفی محصول

2.      مرحله رشد

3.      مرحله بلوغ

4.      مرحله افول

برای چرخه عمر محصول دوره زمانی مشخصی وجود ندارد، طول هر دوره متفاوت است.طول عمر یک محصول ممکن است حدود یک ماه باشد. در حالی که طول عمر محصولی دیگر می تواند سال ها به طول انجامد. ضمناً

مرحله معرفی محصول می تواند دوره زمانی بیشتری از مرحله رشد محصول و یا بالعکس باشد.

مراحل چرخه عمر محصول :

1. معرفی محصول:

این مرحله مهمترین مرحله از حیات محصول است. در واقع بسیاری از محصولات در همان مرحله اول حیات با شکست روبرو می شوند. در این مرحله محصول شروع به گسترش می کند. اطلاع عموم از این محصول در این مرحله برای موفقیت محصول بسیار مهم است. اگر مردم محصول را نشناسند، آن را خریداری نمی کنند.

دو نوع استراتژی برای معرفی محصول به مصرف کنندگان وجود دارد : استراتژی نفوذ و استراتژی سطحی. اگر استراتژی نفوذ بکار گیریم در ابتدا قیمت محصول بسیار بالا است ولی به مرور زمان قیمت محصول کاهش می یابد. این استراتژی زمانی کاربرد دارد که تعداد رقبا کم باشد. سود آوری در این استراتژی بالا ولی در عین حال ریسک آن نیز بالا است. اگر مردم نخواهند برای آن محصول قیمت بالا پرداخت کنند، شرکت با شکست مواجه خواهد شد.

استراتژی قیمت گذاری دیگر استراتژی سطحی است. در این استراتژی در ابتدا قیمت محصول را بسیار پایین تعیین می کنند و بعد به تدریج قیمت را بالا می برند. این استراتژی برای مواقعی مفید است که در بازار تعداد زیادی رقیب وجود دارد که بازار را کنترل می کنند. در این استراتژی نگرانی در مورد سود آوری نیست بلکه مهمترین موضوع مورد توجه شناساندن محصول به مشتریان و در قدم بعدی سود آوری است.در شرکت آروین خودرو از این استراتژی استفاده می شود.

2. مرحله رشد:

در صورت گذر از مرحله اول به مرحله رشد می رسیم. مرحله رشد، مرحله ای است که محصول شروع به رشد می کند. در این مرحله حجم زیادی از پول صرف تبلیغات می شود. در این دوره شرکت می خواهد به مصرف کنندگان نشان دهد که محصول او بهتر از محصولات رقبا است.

راه های زیادی برای تبلیغ محصولات وجود دارد. می توان از طریق تلویزیون و یا رادیو ، مجلات و روزنامه ها تبلیغ نمود. همچنین در صورت خوش شانس بودن، راه دیگر تبلیغ دهان به دهان بین مصرف کنندگان می باشد.

در صورت موفق بودن در تبلیغات محصول، افزایش فروش خواهیم داشت. هنگامی که میزان فروش افزایش یافت، سهم شرکت از بازار نیز تثبیت می شود. هنگامی که به این نقطه رسیدیم احتمالاً دیگر نمی توان سهم بیشتری در بازار را از رقبا ربود.

3. مرحله بلوغ

سومین مرحله از چرخه عمر محصول، مرحله بلوغ است. اگر محصول از مراحل اول و دوم چرخه عمر خود گذر کند بعد از آن مدت زیادی را در این مرحله سپری خواهد کرد. در طول مدت این مرحله فروش با سرعت بالایی افزایش می یابد و بعد به تدریج رو به تثبیت می گراید. نکته کلیدی برای ادامه حیات و حفظ بقا در این مرحله این است که محصول خود را متمایز از دیگر رقبا طراحی و تولید نماییم. از آنجا که فروش محصول شروع به تثبیت می کند، باید محصولات خود را برجسته تر از بقیه تولید نمود.

4. مرحله افول: 

در این مرحله فروش محصول شروع به کاهش یافتن می کند. برای محصول شرکت، محصولات جایگزین جدید تری تولید شده است. خیلی از شرکت ها در این شرایط تصمیم به عقب نشینی می کنند. تنها راه خلاصی و نجات از این شرایط این است که هزینه های خود را کاهش دهیم.

تعداد کمی از محصولات چرخه یکسانی را طی می کنند. خیلی از محصولات حتی از هر 4 مرحله چرخه حیات گذر نمی کنند. حتی بعضی از مراحل، مرحله دیگر را کنار می زنند. به عنوان مثال ممکن است یک محصول از مرحله معرفی مستقیماً به مرحله بلوغ برسد. این یکی از اشکالات نمودار چرخه حیات محصول است. هیچ راه دقیق و مشخص و از پیش تعیین شده ای، برای محصول وجود ندارد. بنابراین هر محصول نیاز به تحقیقات زیاد و نظارت دقیق در طول حیاتش دارد. بدون تحقیق و نظارت، احتمالاً هیچگاه حتی از مرحله اول عبور نمی کند.شرکت آروین خودرو در حوزه تولید قطعات تزیینی خودرو، محصولات مختلفی را ارایه مینماید که بسته به تقاضای بازار، این محصولات دارای چرخه حیات کوتاه یا طولانی می باشند. 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۶
ملیکا عطار تبریزی

نظرات  (۱)

۰۶ تیر ۹۶ ، ۱۲:۵۸ نیما نوری نژاد
سلام و عرض ادب
خدا قوت
من شما رو لینک کردم
لطفا به وبلاگ منم سر بزنید
وبلاگ من در مورد حمایت از تولید ملی از منظر علم مدیریت بازرایابی هست



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی