دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

ماتریس جهت دار شل

سه شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳ ب.ظ

ماتریس جهت دار شل

تعیین یک هدف مناسب برای یک واحد کسب وکار استراتژیک نمی تواند صرفاً توسط جایگاه آن در ماتریس رشد سهم تعیین شود .  اولین بار جنرال الکتریک  عوامل دیگری ر ا به ماتریس رشد سهم افزوده تا بتواند فعالیتهای گسترده خود را ارزیابی نماید. در این مدل هر فعالیت بر حسب دو معیار اصلی جذابیت بازار و توانمندی شرکت درجه بندی میشود. در معیار جذابیت بازار علاوه بر نرخ رشد بازار بعنوان بخشی از جذابیت بازار ، اندازه بازار ، نرخ رشد سالانه بازار ، سود آوری، شدت رقابت، ضروریات  تکنولوژی، آسیب پذیری تورمی، ضروریات انرژی، تأثیر زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و قانونی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در معیار توانمندی شرکت علاوه بر سهم بازار، عواملی چون رشد  بازار، کیفیت محصول، شهرت نام تجاری، شبکه توزیع، اثر بخشی تبلیغاتی، ظرفیت تولید، بهره وری تولید، هزینه ها، عملکرد تحقیق و توسعه و سطح دانش کارکنان سطح مدیریت، مد نظر قرار گرفته است ماتریس جهت دار شل دارای 9 فاز میباشد و  در هر جهت به سه قسمت تقسیم میگردد. یکی از کاربردهای مهم ماتریس جهت دار شل تدوین استراتژی در سازمان هایی که بخش های وظیفه ایی مختلف دارند،صاحب یک شرکت مادر هستند که شرکتهای مختلفی تحت پوشش آن هستند.

 

در واقع این ماتریس در راستای تکمیل ماتریس گروه مشاورین بوستون است و در حقیقت با افزودن فاکتورهایی به آن ماتریس، توان سازمانها را در تصمیم گیری برای اینکه در شرایط فعلی و جایگاه فعلی بازار آن سازمانها اکنون بهترین استراتژی پیشنهادی برای آن سازمان کدام است.چنانچه یک سازمان از میزان جذابیت بازار پایین و نیز قدرت رقابتی پایینی در صنعت برخوردار باشد، استراتژی غالب برای آن سازمان عقب نشینی یا انحلال است.

 در ماتریس تعیین خط مشی جهت دار شل محورها عبارتند از،چشم انداز های قابلیت سود آوری و قابلیت رقابتی موسسه یا سازمان مورد بررسی


حال به بررسی محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شرکت آروین خودرو با استفاده از این ماتریس می پردازیم:

در خصوص تولید قطعات تزیینی در حوزه خودروهای سبک تولید داخل  رهبر است و رقیب دیگری ندارد که بتواند این  کار را انجام دهد یعنی هم بازار جذابیت دارد و هم قابلیت های رقابتی شرکت قوی است.در بحث قطعات سیستم ترمز درآمد خاصی برای شرکت متصور نمی باشد اما چون بخشی از زنجیره خدمات می باشد،  لذا جذابیت آن متوسط بوده و قابلیت های رقابتی آن نیز برای شرکت متوسط است لذا در قسمت رشد حفاظتی و مراقبتی قرار می گیرد.
در حوزه تولید قطعات گیربکس، قابلیت های رقابتی شرکت متوسط است و بازار بسیار جذاب است، در نتیجه این حوزه در قسمت سخت کوش قرار دارد و شرکت باید تلاش کند تا با افزایش قابلیت های رقابتی خود، به رهبر در این حوزه تبدیل شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۶
ملیکا عطار تبریزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی