ماتریس QSPM
ماتریس QSPM
QSPM برای مقایسه و اولویت بندی عوامل کلیدی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و این احتمال را کاهش می دهد که این عوامل نادیده گرفته شوند یا به طور نامناسب وزن داده شوند. به کارگیری QSPM در صنعت قطعه سازی که به صورت مطالعه موردی در شرکت آروین خودرو انجام شده است. و می تواند نقطه عطفی برای شناسایی مشکلات فعلی این صنعت در کشور باشد و استراتژی کلی برای کسب و کار آینده فراهم سازد تا در شرایطی بهتر از رقبا قرار گیرد.
استراتژی |
عوامل تعیین کننده موفقیت |
|
||||||
رسوخ در بازار |
توسعه بازار |
تنوع همگون |
||||||
ضریب مطلوبیت کلی |
ضریب مطلوبیت |
ضریب مطلوبیت کلی |
ضریب مطلوبیت |
ضریب مطلوبیت کلی |
ضریب مطلوبیت |
ضریب |
فرصت |
کد |
0/069 |
3 |
0/046 |
2 |
0/046 |
2 |
0/023 |
وجود حمایت دولتی از صنعت خودرو - صنعت رو به رشد |
O1 |
0/097 |
4 |
0/024 |
1 |
0/072 |
3 |
0/024 |
یکسان بودن محصولات به لحاظ تکنولوژی |
O2 |
0/070 |
3 |
0/094 |
4 |
0/070 |
3 |
0/023 |
بازار ورود رقبای خارجی بسته است (دولتی و مزیت تولید داخل) |
O3 |
0/054 |
3 |
0/036 |
2 |
0/018 |
1 |
0/018 |
مشتری دارای توان مالی بالا است |
O4 |
0/069 |
4 |
0/069 |
4 |
0/051 |
3 |
0/017 |
امکان صادرات برای قطعات تولیدی شرکت و رویکرد افزایش صادرات خودرو و قطعات خودرو در افق 1404 صنعت |
O5 |
0/079 |
4 |
0/020 |
1 |
0/079 |
4 |
0/020 |
رویکرد تنوع و توسعه محصول نزد مشتریان |
O6 |
0/112 |
4 |
0/056 |
2 |
0/084 |
3 |
0/028 |
وجود قطعات تریم در لیست حذف از پک (لیست 16%) |
O7 |
0/074 |
3 |
0/074 |
3 |
0/074 |
3 |
0/025 |
تنوع زیاد در محصولات تزئینی و تکمیلی خودرو |
O8 |
0/070 |
3 |
0/047 |
2 |
0/023 |
1 |
0/023 |
تمایل خودرو سازان داخلی به همکاری با قطعه سازان نزدیک |
O9 |
0 |
3 |
0/093 |
4 |
0/023 |
1 |
0/023 |
وجود تولید کنندگان عمده مواد اولیه مورد نیاز صنعت تریم و قطعات تکمیلی در کشور |
O10 |
0/046 |
2 |
0/069 |
3 |
0/046 |
2 |
0/023 |
اولویت خودرو سازان به توسعه همکاری با تامین کنندگان معتبر |
O11 |
0/000 |
0/000 |
0/000 |
تهدید |
کد |
||||
0/050 |
2 |
0/100 |
4 |
0/050 |
2 |
0/025 |
محدود بودن بازار داخلی به دو خودرو ساز اصلی و کم مصرف بودن قطعات تولیدی در بازار قطعات یدکی |
T1 |
0/180 |
4 |
0/180 |
4 |
0/180 |
4 |
0/045 |
رقبای فعلی امکان توسعه سبد محصولی را دارند |
T2 |
0/110 |
4 |
0/055 |
2 |
0/028 |
1 |
0/028 |
قدرت بالای چانه زنی تامین کنندگان |
T3 |
0/108 |
4 |
0/108 |
4 |
0/108 |
4 |
0/027 |
قدرت بالای چانه زنی مشتریان |
T4 |
0/113 |
4 |
0/056 |
2 |
0/056 |
2 |
0/028 |
وجود تحریم های بین المللی |
T5 |
0/085 |
3 |
0/085 |
3 |
0/028 |
1 |
0/028 |
سیاست تثبیت قیمت های خودرو ساز و افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی |
T6 |
0/109 |
4 |
0/109 |
4 |
0/109 |
4 |
0/027 |
سیاست ایجاد سورس و تقسیم بازار توسط مشتریان |
T7 |
0/065 |
3 |
0/087 |
4 |
0/022 |
1 |
0/022 |
وجود استاندارد های قوی برای مشتریان صادراتی |
T8 |
0/085 |
4 |
0/085 |
4 |
0/043 |
2 |
0/021 |
احتمال تغییر سیاست های دولتی ( کاهش تعرفه ها ، افزایش واردات) |
T9 |
0/072 |
3 |
0/072 |
3 |
0/024 |
1 |
0/024 |
عدم حمایت دولت از قطعه سازان |
T10 |