بررسی عوامل جذابیت بازار در صنعت قطعه سازی
عوامل جذابیت بازار
در بررسی عوامل جذابیت بازار برای هر صنعتی میتوان مجموعه عواملی را نام برد که بطور کلی مورد بررسی قرار میگیرند. این عوامل به شرح ذیل هستند:
1- نرخ رشد بازار (Market Growth)
2- اندازه بازار (Market Size)،
3- شدت رقابت در بازار (Intensity of Competition in market) ،
4- عوامل اجتماعی (شامل تغییرات در ساختار جمعیت شناختی از قبیل ( سن ، جنسیت ، شغل ، درآمد ) ، تغییرات در سبک زندگی ، تحرکات اجتماعی ، نگرش ها و طرز تلقی ، مصرف گرایی)
5- فرصت سودآوری(Market Profitability)،
6- روندهای قیمت گذاری (Pricing Trends)،
7- تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) و
8- ریسکهای صنعت
همچنین علاوه بر موارد فوق در پارهای موارد بررسی عوامل زیر نیز مؤثر است:
1- سهم بازار،
2- قدرت برند،
3- قدرت در توزیع،
4- وفاداری مشتری،
5- موقعیت نسبی شرکت در هزینهها،
6- وضعیت پیشرفتها و نوآوری تکنولوژیکی
7- رضایت مشتری
8- حجم فروش
9- سهولت دسترسی
10- فرصت های وجود در صنعت
11- حساسیت مشتری به قیمت
12- تصویر شرکت نزد مشتریان
13- سازگاری با استراتژی شرکت
14- همگونی (تجانس) بازار
15- احتمال کسب صرفه های مقیاس در تولید و بازاریابی
16- ماهیت محیط رقابتی
17- نیروهای محیط بازاریابی و روندهای بازار
18- توانایی و سهولت برآورده کردن نیازهای مشتری
19- جذابیت بخش از نظر اندازه، ساختار و رشد
20- منابع سازمانی در دسترس
با توجه به موارد مطرح شده در صنعت قطعه سازی میتوان هر یک از عوامل اصلی را به این صورت بررسی نمود. نرخ رشد بازار در مورد این صنعت وابسته به درصد داخلی سازی خودروها که توسط وزارت صنایع به شرکتهای خودروساز در کشور ابلاغ می شود را دارد. هرچه این درصد بالاتر باشد، رشد این بازار بیشتر خواهد شد. اندازه بازار نیز با توجه به تمایل و پروژههای موجود و همچنین تقاضاهای فصلی معین میشود. شدت رقابت در بازار، نیز با توجه به رقبا و شرکتهای قطعه ساز داخلی در سطح کشور ، همچنین شرکتهایی که مبادرت به واردات قطعه از کشورهای چین، کره، تایوان و ترکیه می کنند ،مشخص میشود. عوامل اجتماعی نیز با توجه به تغییر درآمد افراد جامعه و اوضاع اقتصادی کشور مشخص میشود. با افزایش قدرت خرید و تنوع طلبی افراد این بازار رشد بیشتری پیدا میکند. فرصت سودآوری برای این بازار نسبتا مناسب است و حاشیه سود آن تا حد زیادی تضمین شده است. روندهای قیمت گذاری نیز با توجه به مناسب بودن حاشیه سود تا حد زیادی برای مدیران ورود به این بازار را راحتتر کرده است. تقسیم بندی بازار تا حدود زیادی با توجه به کیفیت و قیمت محصولات خود به خود انجام میشود. در واقع محصولات تزیین خودرو موجود قیمت بازار را تا حدودی مشخص میکنند.
جدول وزن دهی به عوامل:
ردیف |
عامل |
وزن |
1 |
نرخ رشد بازار |
1/5 |
2 |
اندازه بازار |
1 |
3 |
شدت رقابت در بازار |
1/5 |
4 |
عوامل اجتماعی |
1/5 |
5 |
فرصت سودآوری |
1/5 |
6 |
روندهای قیمت گذاری |
1 |
7 |
تقسیم بندی بازار |
1/5 |
8 |
ریسکهای صنعت |
0/5 |
مجموع |
10 |