دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

دشوارترین قدم،همان قدم اول است

وبلاگ رسمی ملیکا عطار تبریزی

عوامل جذابیت بازار

در بررسی عوامل جذابیت بازار برای هر صنعتی میتوان مجموعه عواملی را نام برد که بطور کلی مورد بررسی قرار می­گیرند. این عوامل به شرح ذیل هستند:

1-     نرخ رشد بازار (Market Growth)

2-     اندازه بازار (Market Size

3-     شدت رقابت در بازار (Intensity of Competition in market) ،

4-       عوامل اجتماعی (شامل تغییرات در ساختار جمعیت شناختی از قبیل ( سن ، جنسیت ، شغل ، درآمد ) ، تغییرات در سبک زندگی ، تحرکات اجتماعی ، نگرش ها و طرز تلقی ، مصرف گرایی)

5-     فرصت سودآوری(Market Profitability

6-      روندهای قیمت گذاری (Pricing Trends

7-     تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) و

8-     ریسک­های صنعت

همچنین علاوه بر موارد فوق در پاره­ای موارد بررسی عوامل زیر نیز مؤثر است:

1-     سهم بازار،

2-     قدرت برند،

3-     قدرت در توزیع،

4-     وفاداری مشتری،

5-     موقعیت نسبی شرکت در هزینه­ها،

6-      وضعیت پیشرفتها و نوآوری تکنولوژیکی

7-     رضایت مشتری

8-     حجم فروش

9-     سهولت دسترسی

10-  فرصت های وجود در صنعت

11-  حساسیت مشتری به قیمت

12-  تصویر شرکت نزد مشتریان

13-  سازگاری با استراتژی شرکت

14-  همگونی (تجانس) بازار

15-  احتمال کسب صرفه های مقیاس در تولید و بازاریابی

16-   ماهیت محیط رقابتی

17-  نیروهای محیط بازاریابی و روندهای بازار

18-  توانایی و سهولت برآورده کردن نیازهای مشتری

19-  جذابیت بخش از نظر اندازه، ساختار و رشد

20- منابع سازمانی در دسترس

با توجه به موارد مطرح شده در صنعت قطعه سازی می­توان هر یک از عوامل اصلی را به این صورت بررسی نمود. نرخ رشد بازار در مورد این صنعت وابسته به درصد داخلی سازی خودروها که توسط وزارت صنایع به شرکتهای خودروساز  در کشور ابلاغ می شود را دارد. هرچه این درصد بالاتر باشد، رشد این بازار بیشتر خواهد شد. اندازه بازار نیز با توجه به تمایل و پروژه­های موجود و همچنین تقاضاهای فصلی معین می­شود. شدت رقابت در بازار، نیز با توجه به رقبا و شرکتهای قطعه ساز داخلی در سطح کشور ، همچنین شرکتهایی که مبادرت به واردات قطعه از کشورهای چین، کره، تایوان و ترکیه می کنند ،مشخص می­شود. عوامل اجتماعی نیز با توجه به تغییر درآمد افراد جامعه و اوضاع اقتصادی کشور مشخص می­شود. با افزایش قدرت خرید و تنوع طلبی افراد این بازار رشد بیشتری پیدا می­کند. فرصت سودآوری برای این بازار نسبتا مناسب است و حاشیه سود آن تا حد زیادی تضمین شده است. روندهای قیمت گذاری نیز با توجه به مناسب بودن حاشیه سود تا حد زیادی برای مدیران ورود به این بازار را راحت­تر کرده است. تقسیم بندی بازار تا حدود زیادی با توجه به کیفیت و قیمت محصولات  خود به خود انجام می­شود. در واقع محصولات تزیین خودرو  موجود قیمت بازار را تا حدودی مشخص می­کنند.

جدول وزن دهی به عوامل:

 

ردیف

عامل

وزن

1

نرخ رشد بازار

1/5

2

اندازه بازار

1

3

شدت رقابت در بازار

1/5

4

 عوامل اجتماعی

1/5

5

فرصت سودآوری

1/5

6

روندهای قیمت گذاری

1

7

تقسیم بندی بازار

1/5

8

ریسک­های صنعت

0/5

مجموع

10


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۹
ملیکا عطار تبریزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی